giovedì 20 dicembre 2012

حــوار محمــدين

حوار بين زميلين محمد 1 ومحمد 2 فى وظيفه واحده وتقابلا فى زنزانة واحده بعد ما سال الدم فى عهد كلاهما ودار الحوار كالتالى .
محمد1*..هاى إزيك إنت ليه جيت هنا إنت كمان مع إنك جيت بعد ثورة وجيت بالصندوق وكانوا فرحانين بيك أوى وقالوا إنت هتعدل المايله ، وإنت المنتخب القومى.
محمد2*..أهلا أنا جيت لأنى بدأت من حيث إنتهيت إنت ، إنت أهل بيتك مراتك وإبنك وحماده هِز ودوك فى داهيه ودمروا تاريخك ، وأنا أهلى وعشيرتى واللى أشطر من حماده هِز دمرونى ودمروا مستقبلى وحاضرى .
محمد1*..طيب أنا كنت ممشى البلد بأمن الدوله وعمل فتنة طائفيه مصطنعه على كام حزب كرتونى كده تشكيله معارضه حاطيطها فى التلاجه لوقت اللزوم فقط لكن كان فيه ومكنتش بخلى حد يفكر غير فى أكل عيشه ، وكان فيه حد بيعارضنى وهو بره ولما رجع بردو عارضنى ومعاه واحد سمعت انه خمكم كان بردو بيخمنا  
محمد2*..ماهو أنا بردو عملت كده بس كان عندى آمن دعوه  وعندى برود معارضة مصتنعة من رجالتنا القدامى عملوا احزاب على اساس بتعارضنا لكنهم معانا ، ومخلتش حد يفكر بل خلتهم يكفروا خليت شيوخنا يكفروهم  ، وعملت فتنه وإنقسام بس بين المسلمين وبعض لدرجة إن الانقسام بئى مصرى مسلم ومسيحى ضد إخوانى وسلفى ونفس اللى كان بيعارضك بجد عارضنى وهو سبب اللى انا فيه هو اللى خمنا وشبابهم اللى بيفكر مش زى بتاعنا شمال شمال يمين يمين
محمد1*...الله هو السلفى معاك بردو 
محمد2*..أيوه معايا دوول مع اللى راكب وهما كانوا معاك مع آمن الدوله دلوقت هما أمن الدوله بتاعى عذاب وسحل دليفرى لكل معارض ليا 
محمد1*...طيب أنا كان معايا الإعلام الحكومى كله وبشكله براحتى وكان عندى صفوت شاويش مسرح للرئاسه على كيفك 
محمد2*.. ماهو الإعلام بردوا معايا الحكومى وعندى أنا كمان صفوت دى طلعت شغله وكنت فاكرها إسم  وبالنسبه للاعلام الخاص عندى صديقنا الوفى أبو العلميين حموده بإشاره بيحاصرهم ويرهبهم ويسرق عجولهم ويبنى مراحيض فى أرضهم وعاملهم رعب ومعاه شويه غلمان على كيفك متبرمجين وآخر حلاوه .
محمد1*..طيب أنا كان معايا الحزب الوطنى والشرطة وكل حاجة وكنت مستوطن البلد وعندى مصادرى فى كل مكان وأبجنى تجدنى 
محمد2*..ماهو أنا معايا بردو حزب وطنى الجزء التانى والشرطة دا غير الجناح العسكرى الخاص بدولتنا اللى جوه الدوله ،وأحتلينا كل مؤسسات البلد دا غير الخلايا النايمه وماشابه .
محمد1*..والله يازميل الواحد كان ممشى البلد بالقروض اللى كنتم بتحرموها والمشى فى ديل أمريكا ورضى إسرائيل وهى كانت بترزق 
محمد2*..ماهو أنا يا أخى فى الله بردو جبت قرض ورفعت الضرايب بس قرض مش حرام لأن معاه محِرم وبئينا ديل أمريكا ولإسرائيل أعزائى وأحبائى فى الله 
محمد1*..طيب أنا كنت مصهين على أنفاق اللى بينا وبين غزه بس كان قلبى مع أهلنا  هناك بس كنت بحمى سينا أنت عملت أيه ؟
محمد2*..لا أنا هديت الأنفاق لأنى كنت عاوز أنقل غزه هنا ونكون أهل وعشيره مع بعضينا وبالنسبه لسينا سينا رجعت كامله ليهم ولو كنت طولت شويه كان فيه ناس مكلمنى على قناة السويس وأهى كانت هترزق 
محمد1*.. الله طيب أنا جيت هنا لأن مات فى عهدى خالد سعيد وفى ال18 يوم أحمد بسيونى ومصطفى الصاوى وغيرهم من الشباب عشان كده أنا هنا وقالولى انت اللى هتحاكمنى وتجيب حقهم منى 
محمد2*..وأنا جيت هنا لأنى وعدت فأخلفت وحدثت فكذبت وخاصمت معارضيا ففجرت وعملت لجان ألكترونيه تشوههم ومات فى عهدى جيكا والحسينى أبو ضيف وغيرهم ولم أستطع حمايتهم بل قتلهم أهلى وعشيرتى سبب مصيبتى .
محمد1*...يعنى إنت هنا لنفس السبب ولم يتم محاكمتنا عن الفساد السياسى بل فقط عن الدماء ولم نحاكم إلا بمحاكمات ثورية ودا خليها فى سرك
محمد2* إيوه يازميل لنفس السبب بس المفروض يبئى معانا ناس تانيه اللى سالت دماء فى وجودهم مابينى ومابينك وضحكوا عليا وطلعتهم خروج آمن وهما اللى كسبوها لكن زى إنت ماقلت يازميل محدش هيتحاكم غير لو الشباب فاق تانى وعمل محاكمات ثورية للجميع وأنا خايف يعملوها لأنهم شعب جبار قدروا عليا وعليك وعلى اللى جاى كمان 
محمد1*..قوم بينا ننام ونطلب من ربنا الرحمه والغفران والعفو من الله والشهداء لأن دمهم لعنه علينا 
محمد2*..أيوه فعلا يلا ننام لأنى تعبان من التفكير لأنى مكنتش بفكر وأنا بره كان التفكير بيجينى جاهز وأنا أنفذ آتارى التفكير دا متعب ، منكم لله ياشباب مصر محدش يقدر عليكم لا أنا ولاهو ولا ديكهما 
وفى نفس واحد الاتنين احنا مكناش طالبين سلطة ولا جاه 
وينادى الحارس أمال كنتم طالبين القرب من أمى ، بطل كلام يامسجون منك له عندكم تفتيش بكره ، وطفى النور ونامى محمد1* ، ومحمد2*، فى إنتظار صباح جديد ومصر جديده  مفهاش لا محمد1* ، ولا محمد2* لكن فيها أمة محمد صلى الله عليه وسلم ومسيحو الوطن تحت شعار كلنا مصر .
الله .....الوطن ...حق الشهيد ...الثورة 
fawzy elrashidy

 



Nessun commento:

Posta un commento